26 Ekim 2019 Cumartesi

İMAR İLE İLGİLİ BAZI TERİMLER

Parsel cephesi: 
Parselin üzerinde bulunduğu yoldaki cephesidir. Birden fazla yola cepheli parsellerde uygulama imar planında belirtilmemiş ise geniş yol üzerindeki kenar, parsel ön cephesidir. Yolların eşit olması halinde dar kenar parsel cephesidir. 

Parsel derinliği:
Parsel ön cephe hattına arka cephe hattı köşe noktalarından indirilen dik hatların uzunluklarının ortalamasıdır.Bina ön cephe uzunluğu:Çıkmalar hariç olmak üzere parselin kot aldığı yol tarafındaki cephe uzunluğudur.

Bina derinliği: 
Binanın ön cephe hattı ile arka cephe hattının en uzak noktası arasındaki en fazla yaklaşabileceği sınırdır.






Ayrıknizam (A): 
Hiçbiryanındankomşubinalarabitişikolmayanyapınizamıdır. “A” harfi ile gösterilir. 

Bloknizam (BL):İ
marplanıveyabuYönetmeliktecepheuzunluğu,derinliğive yüksekliği belirlenmiş tek yapı kitlesinin bir parsel veya dilatasyonla ayrılmak suretiyle birden fazla parsel üzerine oturduğu bahçeliyapı nizamıdır. “BL” harfleri ile gösterilir.

Bitişik nizam (B):
Bir veya birden fazla komşu parsellerdeki binalara bitişik olan yapı nizamıdır. Bitişiknizambinalardaortakalandanarkabahçeyeçıkışsağlanır. “B” harfi ile gösterilir.

Çekme mesafesi: 
Bir parsele yapılacak yapının parsel cephesine veya komşu parsellerin sınırına en az ne kadar uzaklıkta yapılması gerektiğini gösteren mesafedir(Şekil 9). İmar planlarında çekme mesafesi gösterilirken, mesafesi gösterilecek adanın üzerine bir daire çizilir ve dairenin içinde üst ve alt tarafa metre cinsinden kaç metre olduğu yazılır.
.
Kat adedi: 
Ada içinde yapının en fazla kaç katlı yapılabileceğini gösteren, ada üzerine çizilen dairede dairenin sağ tarafına yazılan sayıdır.  

Kat yüksekliği: 
Binanın herhangi bir katının döşeme üstünden bir üstteki katının döşeme üstüne kadar olan mesafesidir. Kat yükseklikleri uygulama imar planında daha fazla belirlenmemiş ise genel olarak; ticaret bölgelerinde ve zemin kat ticaret olarak belirlenen yerlerde zemin katlarda 4.50 m, asma katlı zemin katlarda 5.50 m; diğer katlarda 3.80 m, konut bölgelerinde ise zemin katlarda 4.00 m, asma katlı zemin katlarda 5.50 m, diğer katlarda 3.50 m kabul edilerek uygulama yapılabilir

Taban alanı kat sayısı (TAKS): 
Taban alanının imar parseli alanına oranıdır. Taban alanı kat sayısı, arazi eğimi nedeniyle tabii veya tesviye edilmiş zeminin üzerinde kalan tüm bodrum katlar ile zemin kat izdüşümü birlikte değerlendirilerek hesaplanır. Uygulama imar planında çekme mesafeleri verilip TAKS verilmemiş ise çekme mesafelerine, bina cephe hatlarına ve ilgili imar yönetmeliklerine göre uygulama yapılır. TAKS kısaca “bir parsel veya yapı adasında alanın ne kadarının yapı ile kaplanabileceğine” denir58
Örneğin; TAKS=0,6 olan 1000 m² büyüklüğünde bir parselde binanın taban alanı en fazla 600m² büyüklüğünde olur. Taban alanı parsel alanından büyük olamayacağı için TAKS 1den büyük bir sayı olamaz. 

Yapı inşaat alanı:
 Işıklıklar ve avlular hariç olmak üzere, bodrum kat, asma kat ve çatı arasında yer alan mekanlar, çatı veya kat bahçeleri, çatıda, katta ve zemindeki teraslar, balkonlar, açık çıkmalar ile binadaki ortak alanları dahil yapının inşa edilen bütün katlarının alanıdır.

Kat alanı kat sayısı (KAKSveya İnşaat Emsali): 
Yapının katlar alanı toplamının imar parseli alanına oranından elde edilen sayıdır. KAKS diğer bir değişle “bir parsel veya yapı adası üzerinde toplam kaç metrekare inşaat yapılabileceğigösteren ölçüt” olarak da tanımlanabilir60. Örneğin; KAKS=0,9 kat adedi 3 olan 1000 m² büyüklüğünde bir parselde bina inşaat alanı 900m², binanın her bir katıda 300 m² büyüklüğünde olmalıdır. KAKS değilde emsal (E) verilmesi durumunda ise binanın kat sayısı değişebilir ama yapı inşaat alanı değişmez. 

Örneğin; E=0,9 olan 1000 m² büyüklüğünde bir parselde yapı inşaat alanı toplam 900 m² olmalıdır. Bu alan en çok mesafesini ve çekme mesafelerini aşmayacak şekilde 450 m² kat alanından 2 kat veya 300 m² kat alanından 3 kat veya 180 m² kat alanından 5 kat şeklinde sağlanabilir






 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder